اوراق تسه چیست؟

اوراق تسه چیست؟

طبق ضابطه خزانه مرکزی اشخاصی که خواهش وام تسکین دهنده دارا هستند , می بایست به خزانه آرامبخش مراجعه نمایند و برای بهره برداری اکانت یک ساله مبادرت کنند . از طرفی به‌منظور نوبت‌دهی و بهره‌مندی از وام تسکین دهنده تا 1‌سال اذن برداشت از اکانت نام برده , ممکن وجود ندارد . کسانی که بضاعت و توان طاقت یک ساله به‌منظور اخذ وام را نداشته باشند , طبق ضابطه تصویب شده , مبادرت به خرید ورقه ها وام ها آرامبخش می‌نمایند . به‌نوعی این اشخاص با پرداخت پولی جهت خرید ورقه ها تسه , نسبت به صورت معمولی برای اخذ وام در حق تقدم میگیرند .

در مطلب “ سندها مدرک تسکین دهنده در بورس ” ابلاغ شد , تسه یا این که ورقه ها امتیاز وام ها آرامبخش , ورقه ها بهاداری است که در بازار معمولی فرابورس جمهوری اسلامی ایران داد و ستد میگردد و منتشرکننده آن خزانه تسکین دهنده است . این اسناد به صاحبان اکانت سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز خزانه آرامبخش وابستگی می گیرد و امکان خرید و فروش در بازار فرابورس را داراست .

اوراق تسه چیست؟

 

معرفی علامت وام ها تسکین دهنده و بازه زمانی اعتبار آن
از‌آنجا که سندها امتیاز وام ها آرامبخش محدودیت اعتبار دارا هستند , برای هر خصوصی از اسناد با در حیث دریافت کردن مورخ صادر شدن آن , یک نشانه توصیف میشود . این نشانه معاملاتی مشتمل بر واژه و کلمه “ تسه ” ( سه سخن ابتدایی وام ها ) و چهارعدد است . از چپ به راست , دو رقم ابتدایی این عدد مشخص‌کننده سال و دو رقم بعدی مشخص‌کننده ماه صادر شدن آن است .

مثلا “ تسه ۹۳۰۷ ” نمایانگر اسناد امتیاز وام ها آرامبخش صادرشده در مهرماه ۱۳۹۳ است .

با اعتنا به آنکه اعتبار این اسناد از زمانه صادر شدن به زمان دو سال خورشیدی است ; لذا اوراقی که سررسید آن ها نزدیک است , با ارزش متمایز در بازار فرابورس داد و ستد خواهد شد . در نمونه بالا اعتبار ورقه ها وام ها تسکین دهنده با نشانه تسه ۹۳۰۷ , تا مورخ ۱۳۹۵/۰۷/۱۵ خواهد بود . قابل ذکر است که مقطع اعتبار اسناد تسه , شاید حداکثر تا دو زمان ۶ ماهه ( مجموعاً ۱۲ ماه ) با صلاحدید خزانه آرامبخش تمدید شود .

در شرایطی‌که دارای ورقه ها تسه در دوران اعتبار , از وام ها به کارگیری نکرده باشد , پول هایی که جهت خرید آن پرداخت کرده است , به وی بازگردانده نمی شود .

اوراق تسه چیست؟

شیوه استعمال از ورقه ها وام ها آرامبخش

محدودیت وقتی خریدوفروش اسناد تسه
قابلیت فروش سندها امتیاز وام ها آرامبخش , برای ورقه ها منتشرشده از آبان ماه ۹۴ به پیشین ( تسه ۹۴۰۸ به پیشین ) , ۲ ماه بعد از خرید آن میسر خواهد بود . اما این محدودیت برای نمادهایی که ۴ ماه از برهه زمانی معاملات آن ها باقی است , اعمال نمی‎شود .
این محدودیت هنگامی برای تمامی اسناد منتشرشده پس از آبان ماه ۱۳۹۴ ( تسه پس از ۹۴۰۸ ) , ۴ ماه بعد از خرید آن است ; یعنی خریدار تا ۴ ماه پس از خرید سندها تسه بعد از ۹۴۰۸ , قابلیت فروش آن را ندارد .

تعداد مجاز خرید ورقه ها تسه و کارمزد آن
هر کد معاملاتی در هر نشست معاملاتی میتواند نسبت به تثبیت پیشنهاد خرید در همگی نمادهای تسه مهرماه ۱۳۹۴ به پیشین ( تسه ۹۴۰۷ به گذشته ) , حداکثر تا سقف ۹۰ صفحه مبادرت کند . تعداد سندها امتیاز وام ها تسکین دهنده , به مقدار وام ها موردنظر درخواست کننده وابسته است , مثلا در شرایطی‌که درخواست کننده تصمیم به اخذ حداکثر وام ها خرید یا این که احداث واحد مسکونی ( یعنی مبلغ ۳۵۰ میلیون ریال ) داراست , ضروری است تعداد ۷۰ کاغذ اسناد وام ها تسکین دهنده ( بها هر صفحه ۵ میلیون ریال ) را خریداری نموده و با در چنگ داشتن مدرک سندها خریداری‌شده و بقیه مدارک اضطراری , به شعب خزانه آرامبخش مراجعه کند .

 

اوراق تسه چیست؟

 

درباره ی اسناد وام ها تسکین دهنده منتشرشده از آبان ۱۳۹۴ به آن‌گاه ( تسه ۹۴۰۸ به آنگاه ) , هر کد معاملاتی در هر نشست معاملاتی مجاز به خرید حداکثر ۱۴۰ صفحه وام ها تسکین دهنده است .

محدودیت خرید برای سندها وام ها تسکین دهنده بعد از آبان ۱۳۹۴ ( تسه ۹۴۰۸ به آنگاه ) و پیش از مهر ۱۳۹۴ ( تسه ۹۴۰۷ به قبلی ) به‌صورت به طور همزمان , در هر نشست معاملاتی و برای هر کد معاملاتی و برای همگی نمادها ۱۴۰ برگه خواهد بود .

کارمزد خرید این اسناد ۰٫۰۰۴۹ و کارمزد فروش آن ۰٫۰۰۲۴ است .

اوراق تسه چیست؟
مراحل خرید سندها تسه چه طور است؟
برای استعمال از سندها امتیاز وام ها خزانه تسکین دهنده , حتمی است درخواست کننده پیش از مبادرت به خرید این ورقه ها , از وضعیت اعطای وام ها خزانه آرامبخش باخبر شود ; چون در شرایطی‌که واحد مسکونی موردنظر درخواست کننده با وضعیت و قانون ها واحدهای مسکونی مشمول وام ها خزانه تسکین دهنده مطابق نباشد , قابلیت برخورداری از این وام ها وجود نخواهد داشت .

بعد از دور اندیشی از وضعیت اعطای وام ها ,

در شکل دارا بودن کد معاملاتی بورسی , درخواست کننده می تواند

از روش کارگزاری‌ها مبادرت به خرید اسناد نام برده کند . توصیه خرید میتواند به‌صورت حضوری ,

تلفنی , اینترنتی و یا این که خرید آنلاین انجام شود . دقت بدین نکته لازم است که

برای تثبیت توصیه به‌صورت هرکدام از روش‌های ذکرشده , علاوه بر دارا بودن کد سهامداری ,

امضای قرارداد مرتبط با هریک از این روش‌ها هم اضطراری است .

برای اخذ کد بورسی بر روی مورد پایین کلیک نمائید .

 

اوراق تسه چیست؟

 

پس از واریز مبلغ خرید اسناد به‌حساب کارگزاری و کامل شدن فرم خواهش خرید ,

ورقه ها برای مشتری خریداری می گردد .

صفحه سند ورقه ها خریداری‌شده پس از سپری شد سه روز کاری فراهم تحویل به مشتری

برای ارائه به خزانه تسکین دهنده است . بعد از انجام فرآیند بانکی و اخذ وام از خزانه تسکین دهنده ,

سندها ذی‌ربط بوسیله شعبه خزانه فسخ شده و قابل فروش نخواهد بود .

در هنگام تثبیت مدرک در دفترها تثبیت اوراق قانونی مبلغ ارزیابی وام

از سوی نماینده خزانه در چنگ فروشنده قرار خواهد گرفت .

برای معاملاتی که میان اعضای خانواده ( اعضای درجه‌یک )

صورت گرفته باشد از سمت خزانه به‌عنوان معاملات صوری تلقی شده و دربرگیرنده وام نخواهد شد .

نتیجه‌گیری :
به‌صورت کلی به کار گیری از سندها تسه برای اخذ وام آرامبخش , راهکاری است که اشخاص بخش اعظمی از آن استعمال مینمایند . معاملات اسناد تسه در فرابورس انجام می‌گردد و از روش کد بورسی و سامانه معاملاتی قابلیت و امکان خرید آنها موجود است . در انتها توشه دیگر خاطرنشان می‌سازد پیش از مبادرت به خرید این اسناد , از موقعیت اعطای وام ها خزانه تسکین دهنده باخبر گردید ; چراکه به هرمورد از دارندگان این ورقه ها تنها یک وام ها داده می گردد .

دکتر صادقیان