تاریخچه بورس ایران

تاریخچه بورس ایران

تاریخچه بورس ایران (bourse;exchange ):مطالعات اوليه درباره تأسيس بورس در ايران; به سال 1315هجري شمسيی بازمي‌گردد. در اين سال; فردي از بلژيكي با نام “ران لوترفِلد” پس از انجام مطالعات گسترده ای درباره‌ي تأسيس بورس در ايران; اساسنامه‌ي داخلي بورس را تهيه و به مسئولان ايراني ارائه كرد; اما با توجه به شرايط آن زمان و وقوع جنگ جهاني دوم; عملا موضوع بررسي و تأسيس بورس در ايران بيش از 25 سال به تأخير افتاد.

در نتیجه در سال 1341; كميسيوني در وزارت بازرگاني و با حضور نمايندگان وزارت دارايي; وزارت بازرگاني و بانك توسعه‌ي صنعتي و معدني ايران تشكيل و موافقت‌‌نامه‌ اوليه تأسيس بورس سهام در اين كميسيون; تنظيم شد.

در اواخر همان سال يعني سال 41; هيأتـي از بورس بروكسل به سرپرستي دبيركل اين بورس براي مشاركت در راه‌اندازي بورس ايران; به كشورمان دعوت شدند و بالاخره پس از چهار سال; در سال 1345 قانون تشكيل بورس اوراق بهادار در مجلس تصويب و براي اجرا از سوي وزارت اقتصاد به بانك مركزي ابلاغ شد. حدود يك‌سال بعد از ابلاغ قانون تشكيل بورس اوراق بهادار; در پانزدهم بهمن ماه سال 1346; بورس اوراق بهادار تهران با انجام چند معادله بر روي سهام بانك توسعه‌ي صنعتي و معدني كه بزرگ‌ترين مجتمع واحدهاي توليدي و اقتصادي در آن تاريـخ به شمار مي‌رفت; به طور رسمـي فعاليت خود را آغاز كـرد.

 

استراتژي معاملاتي در بورس ايران استراتژي معاملاتي در فارکس استراتژي معاملاتي رابرت ماينر استراتژي معاملاتي سپيدار استراتژي معاملاتي سهام استراتژي معاملاتي فارکس استراتژي معاملاتي گن

 

بورس ايران در تاريخ 45 ساله فعاليت خود; همواره فراز و فرودهاي بسيار زيـادي را تجربه كرده است; اما شايد بتوان گفت يكي از مهم‌ترين تحولات تاريخ بورس ايران; تأسيس قانون جديدي تحت عنوان قانون بازار اوراق بهادار در اول آذر سال 1384 بوده است كه ضمن رفع برخي نارسايي‌ها و نواقص موجود در قانون اوليه; زمينه توسعه گسترده بورس در ايران را فراهم كرد.

براساس اين قانون; بخش نظارتي بورس از بخش‌هاي عملياتي آن تفكيك شد; به اين معنا كه سازماني به عنوان سازمان بورس و اوراق بهادار; به عنوان نهاد نظارتي بورس تشكيل شد. سازمان بورس كه خود تحت نظارت شورايي به اسم شوراي عالي بورس فعاليت مي‌كند; وظايف متعددي دارد كه يكي از مهم‌ترين وظايف آن; تأسيس و نظارت بر عملكرد بورس‌هاي مختلف است.

 

چهار بورس بزرگ كشـور تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار

 

1) بورس اوراق بهادار تهران كه در آن; سهام شركت‌ها و ساير اوراق بهادار مثل اوراق مشاركت خريد و فروش میگدد.

2) فرابورس ايـران كه در آنجا هم سهام شركت‌هايي كه بنا به دلايلي موفق به پذيرش در بورس اوراق بهادار تهران نمي‌شوند; مورد داد و ستد قرار گرفته میشود.

3) بورس كالاي ايران كه در آن; انواع كالاها مثل محصولات پتروشيمي; فلزات; محصولات كشاورزي و … خريد و فروش میگردد.

4) و در نتیجه بورس انـرژي كه به تازگي تأسيس شده و قرار است در آن; حامل‌هاي انرژي با محوريت برق; به‌عنوان يكي از مهم‌ترين حامل‌هاي انرژي; خريد و فروش گردد.

اما نخستین کارگزار خصوصی بورس تهران یک تاجر بود

محمود کریشچی متولد 1302 تبریز; تاجر پوست و معامله‌گر اوراق اصلاحات ارضی به عنوان اولین نماینده بخش خصوصی در بازار سرمایه از سال 1348 وارد بازار سهام شد. او که پیش از این در سال 1341  به دنبال اجرای اصلاحات ارضی در زمینه خرید و فروش قبوض اصلاحات ارضی در بانک کشاورزی; فعالیت می‌کرد به پیشنهاد یکی از مدیران بانک ملی به بورس آمد. البته او در یک آزمون که از سوی بانک کشاورزی و در میان 30 نفر فعال بازار اوراق اصلاحات ارضی برگزار شد; توانست رتبه اول را کسب کند و وارد بورس شود.

در آن زمان اوراق قرضه دولتی; قبوض اصلاحات ارضی و سهام چند شرکت و بانک در بورس معامله می‌شد. بورس آن زمان بسیار کوچک بود و تعداد معدودی کارگزار مشغول فعالیت در آن بودند و شرکت کارگزاری وجود نداشت و بانک‌ها نیز در بورس; نماینده داشتند. بورسی که کریشچی اولین کارگزار آن بود عبارت بود از یک میز و چند صندلی و تخته سیاهی که با گچ قیمت‌ها را بر روی آن ثبت می‌کردند و بعدها این ثبت قیمت‌ها با استفاده از تابلوهای چوبی و اعداد فلزی انجام می‌شد.