دلار ۷۰۰۰ تومانی در پستو‌ها معامله می‌شود

ولی الله سیف در حاشیه جلسه ارزی در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت:برقراری ارتباط با بانک‌های مرکزی اروپایی و ارتباط با بانک‌های بزرگ اروپایی برای بانک مرکزی و نظام بانکی کشور از بحث‌های اساسی است که در مذاکره با پنج کشور دنبال می‌کنیم.

وی افزود: در حال حاضر مذاکراتی بین ایران با سه کشور اروپایی، چین و روسیه در حال انجام است که طبیعتا با توجه به مقدماتی که برای این مذاکرات پیش آمده قرار شده ایران در شرایطی قرار گیرد که احساس کُند از برجام انتفاع لازم را می‌برد و اگر قرار باشد زمینه‌ای برای حرکت مثبت اقتصاد ما در برجام ایجاد نشود ایران نمی‌تواند به تعهداتش عمل کند.

وی افزود: یکی از محورهای اساسی مذاکرات، ارتباطات بانکی است و همکاران ما در بانک مرکزی هم در این مذاکرات حضور دارند و امیدواریم شرایطی ایجاد شود که نظام بانکی بتواند ارتباطات بین‌المللی خود را داشته باشد.

سیف درباره انتظار مشخص بانک مرکزی از اروپا در این مذاکرات ادامه داد: برقراری ارتباط با بانک‌های مرکزی اروپایی و ارتباط با بانک‌های بزرگ اروپایی برای بانک مرکزی و نظام بانکی کشور از بحث‌های اساسی است که دنبال می‌کنیم.

دلار ۷۰۰۰ تومانی در پستو‌ها معامله می‌شود

وی درباره نتایج تصمیمات اخیر ارزی نیز گفت: در یک ماه گذشته که از این تصمیم می‌گذرند و با وجود اینکه ابتدای کار بوده بالغ بر 7 میلیارد دلار ارزهای مختلف برای واردات به کشور تخصیص داده شد و همچنین 4 میلیارد دلار تامین ارز کردیم که نشان می‌دهد مسیر واردات جاری است و هیچگونه وقفه‌ای در آن وجود ندارد.

رییس کل بانک مرکزی افزود: در رابطه با صادرات با وجود وقفه یک هفته‌ای به دلیل عدم آشنایی صادرکنندگان و راه‌اندازی سامانه نیما، یک میلیارد و 200 میلیون دلار ارز ناشی از صادرات به سامانه نیما عرضه شده که حاکی از ان است که این مدل کارایی خود را نشان داده و ایرادی ندارد.

دلار ۷۰۰۰ تومانی در پستو‌ها معامله می‌شود

سیف ادامه داد: در رابطه با نیازهای متفرقه‌ای که وجود دارد

33 مورد شناسایی شده و کمیته فعالی در بانک مرکزی با

حضور دستگاه‌های دیگر تشکیل شده و هر نوع نیازی که به

عنوان نیاز واقعی و منطقی شناسایی شود تامین ارز خواهد شد.

وی با بیان اینکه تعادل لازم را در منابع و

مصارف ارزی کشور داریم و از این جهت جای

نگرانی نیست، گفت: صحبت‌هایی درباره دلار

6 هزار و 800 و 7 هزار تومانی شنیده می‌شود

اما حجم بسیار بسیار کوچکی است که در پستوها مبادله می‌شود.

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد:

قرار نیست ارز کشور را برای قاچاق و تامین نیازهای انتقال

سرمایه تخصیص دهیم، چراکه ارز کشور سرمایه ملی و

متعلق به 80 میلیون ایرانی است و باید به نیازهای واقعی و منطقی تخصیص یابد.

بست فارگس