پیپ; اسپرد; اهرم و لات در فارکس چیست؟

لات در فارکس

پیپ (Pip) در فارکس چیست؟

پیپ مخفف عبارت (Price Interest Point) و کوچکترین واحد نوسان قیمت در نرخ ارز است; از آنجا که جفت ارز ها به ۴ مرتبه ی اعشاری مظنه می شوند; یک پیپ برابر است با ۰٫۰۰۰۱٫ بعضی از کارگزاران در حال حاضر پیپ های کسری ارائه می دهند که برای دقت بیشتر به بعضی از جفت ارز ها یک رقم اضافه می کند و به این ترتیب; آنها به ۵ مرتبه ی اعشاری مظنه می شوند; یک پیپ کسری پیپت (Pipette) نامیده می شود;

 

لات در فارکس

 

معامله گران فارکس اغلب از پیپ برای نشان دادن سود و یا ضرر استفاده میکنند; به عنوان مثال; وقتی یک معامله گر در یک معامله ۴۰ پیپ دریافت می کند; یعنی ۴۰ پیپ سود کرده است; مقدار پول نقد به دست آمده به ارزش پیپ بستگی دارد; ارزش پولی هر پیپ تحت تأثیر سه عامل است؛ جفت ارز در حال معامله; مقدار معامله و نرخ ارز.

اسپرد (Spread) چیست؟

اسپرد; اختلاف بین نرخ خرید (Ask) و فروش (Bid) است که با پیپ اندازه گیری میشود; اسپرد تنها هزینه ای است که شما به عنوان یک معامله گر برای ورود به یک معامله در فارکس می پردازید.

 

لات در فارکس

 

به طور کلی; اسپرد های کوچکتر برای معامله گران مناسب تر هستند; چون با وجود نوسانات کوچکتر در نرخ ارز معامله گران راحت تر سود می کنند; همان طوری که به درستی حدس زدید; درآمد کارگزاران از طریق مطالبه اسپرد است.

اهرم (leverage) چیست؟

اهرم; توانایی کنترل یک چیز بزرگ توسط یک چیز کوچک است؛ به عبارت دیگر; شما میتوانید با داشتن سرمایه ای اندک در حساب خود; مقدار بسیار زیادتری را در بازار کنترل کنید و این تنها مختص معاملات فارکس است.

 

لات در فارکس

 

مقدار استاندارد اهرم ارائه شده در یک حساب فارکس برابر است با ۱۰۰:۱ ; یعنی به ازای هر ۱ دلار می توانید به ارزش ۱۰۰ دلار معامله کنید; به همین ترتیب; با ۱۰۰۰ دلار سپرده می توانید به ارزش ۱۰۰۰۰۰ دلار معامله کنید.

با استفاده از اهرم می توانید تنها با سرمایه ای اندک مقدار قابل توجهی پول به دست آورده و یا مقدار قابل توجهی از پول خود را از دست بدهید که این به چگونگی استفاده ی شما از اهرم و مدیریت ریسک بستگی دارد.

لات (Lot) چیست؟

لات نشان دهنده ی مقدار معامله ی شما است; مقدار لات مستقیماً بر روی ریسک ِ معامله ی شما تأثیر می گذارد.

کوچکترین مقدار موجود در یک معامله میکرو لات (Micro Lot) است که در یک معامله برابر با ۱۰۰۰ واحد است؛ میکرو لات در اکثر جفت ارز ها معادل ۰٫۱۰ دلار در هر پیپ است; این برای معامله گرانی که سرمایه اندکی دارند مقدار بسیار زیادی محسوب میشود.

مینی لات (Mini Lot) در یک معامله برابر با ۱۰۰۰۰ واحد است که در اکثر جفت ارز های اصلی معادل ۱ دلار در هر پیپ است.

لات استاندارد در یک معامله برابر با ۱۰۰۰۰۰ واحد است که در اکثر جفت ارز ها معادل ۱۰ دلار در هر پیپ است.