هات فارکس – نمی توان تمامی تقصیرها را به گردن بانک مرکزی انداخت

یک اقتصاددان با اشاره به تغییرات انجام شده در بانک مرکزی , با ارائه توصیه‌هایی به مدیریت تازه بانک مرکزی , در دست گرفتن تلاطمات ارزی را صرفا در منطقه اختیارات این ارگان ندانست .

حیدر مستخدمین حسینی – نائب رئیس وزیر اقتصاد قبل – در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تغییرات انجام شده در سر کردگی بانک مرکزی در این مورد اذعان کرد : در ساخت وضعیت بوجود آمده در نرخ ارز بدون شک نرخ ارز صرفا در چارچوب وظیفه های بانک مرکزی نبوده است بلکه تصمیم‌های دولت نیز در این زمینه موءثر است .

براین اساس نمیتوان تمامی تقصیرها را به گردن بانک مرکزی انداخت . درواقع تصحیح نرخ ارز به تنهایی از عهده بانک مرکزی برنمی‌آید بلکه نیاز به امداد تمامی ارگانها اعم از قوه قضاییه , مقننه و مجریه داراست .

وی بابیان اینکه حجم نقدینگی‌های مو جود در بازار و بی حرکتی فضای کسب‌وکار نیز در تولید تلاطمات ارزی تاثیرگذار بوده است , ادامه اعطا کرد : علاوه بر این‌ها عدم تصحیح نظام بانکی که دولت قولش را داده بود , در اتفاقات بازار ارز تاثیرگذار است .

تمامی اینها نشان می دهد که نرخ ارز صرفا در اختیار بانک مرکزی نیست که بخواهد با تغییر تحول سر گروهی بانک مرکزی تمامی مساله حل شود .

این اقتصاددان همینطور بابیان اینکه حدود ۸۰ درصد از ارزهای سرزمین در اختیار دولت است , اعلام‌کرد : دولت خودش را مدعا این ۸۰ درصد از ارزهای فرنگی میداند .

براین اساس در حوزه مساله ارزی در‌حالتی که اتفاقی بیفتد این نیست که بانک مرکزی به صورت تمام و کمال اثر گذار باشد . اگرچه این بانک وظایفی اعم از تصحیح سطح پرداخت‌ها دارااست که اما در جای خویش نقش آن را پر رنگ نیز می‌نماید .

عمليات فارکس  فارس نيوز  فارس ويديو  فارکس  فارکس آلپاري  فارکس آموزش

حسینی به دنبال بابیان این که رییس تازه بانک مرکزی می بایست موضع‌گیری‌های قاطعی در اظهارنظرهای خویش داشته باشد به وی سفارش کرد : خوبتر است ایشان کمتر رای زنی داشته باشد و بیشتر برنامه‌های خویش را پیش چیره شود و صرفا در مواردی که نیاز است جهت‌دهی خاصی به خلق بازار داده شود ارتباطش را با رسانه ها بیشتر نماید .

عبدالناصر همتی در تیرماه سال جاری به جای ولی‌الله سیف تحت عنوان مدیریت بانک مرکزی منصوب شد و قبلا سر گروهی بیمه مرکزی را بر عهده داشت و سپس تحت عنوان سفیر کشور ایران در چین گزینش شده بود که ولی فقط پس از ۹ روز حکم سفارت او کنسل و سر گروهی بانک مرکزی به وی سپرده شد .

همتی از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۵ طی سه عصر تحت عنوان مدیر کل بیمه مرکزی ایران و مدیریت شورای خوب بیمه سرویس کرد و به گفته کارشناسان نقش حساس در پباده سازی و اجرای سیاست‌های رها سازی و خصوصی‌سازی در صنعت بیمه داشت . وی همینطور در زمان مسوولیت شیخ در شورای خوب امنیت ملی به دوران پنج سال عضو کمیته اقتصادی شورای امنیت ملی بود .