جاده یکطرفه دلا‌‌ر ارزان مبداء

رئیس کل بانک مرکزی با ارائه پایانی آمار‌های سهم قاچاق از واردات , عامل ها تشدید قاچاق در سرزمین را شرح داد . مطابق گفته‌های وی طی سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ , حدود یک پنجم کل واردات به‌صورت قاچاق بوده که ولی طی این سه سال این نسبت فرآیند نزولی را طی نموده است .

مدیریت کل بانک مرکزی پدیده خروج سرمایه از مرزو بوم در قالب قاچاق ارز را علت بی ثباتی در بازار ارز دانست و بر ضرورت استعمال راهکار‌های بلندمدت برای بهبود دراین مورد تاکید کرد .

همینطور سیف به پدیده قاچاق نهفته در اقتصاد اشاره نمود که با کم نمایی صادرات و بیش نمایی واردات همراه می شود . وی ریشه این زمینه را التهابات ارزی و اختلاف شایان توجه نرخ قانونی و غیر رسمی تیتر کرد .

در حقیقت قیمت‌گذاری که سبب شده علاوه بر خروج ارز از مرزوبوم , جریان دلاری مملکت به یک جاده خروجی و یک‌طرفه تبدیل شود .

اثر قاچاق ارز در بی‌ثباتی به نقل از دنیای اقتصاد ; مدیر کل بانک مرکزی در «نشست تخصصی بررسی راهکار‌های نزاع با اخلال و قاچاق ارز» جزئیات قابل توجهی از قاچاق و سهم سیاست‌گذاری در تشدید آن تیتر کرد . یک کدام از موضوعاتی که مدیریت کل بانک مرکزی به آن اشاره نمود , قاچاق ارز در مرزو بوم بود .

از دید سیف , پدیده خروج سرمایه از سرزمین در قالب قاچاق ارز ـ . که در بخش اعظمی موردها با مباحث پولشویی و خرابی هم همراه است .

می تواند به بی‌ثباتی بازار ارز و به تبع آن به بی‌ثباتی در کلیت اقتصاد سبب ساز شود . این گفته مدیریت کل بانک مرکزی را می‌توان ریشه‌یابی التهابات ارزی تیتر کرد , به نوعی که می‌توان ارتباط مستقیمی در میان «پدیده خروج از سرمایه» و «التهابات ارزی» دانست .

بروکر هاي فارسي بروکر هاي فارکس بروکر هاي فارکس در ايران بروکر هاي فارکس معتبر بروکر هاي معتبر بروکرهاي فارکس

در بخش دیگر , مدیریت کل بانک مرکزی بر ضرورت به‌کارگیری راهکار‌های غیرامنیتی تاکید کرد . به گفته وی , برخورد با قاچاق موضوعی دارای اهمیت است و بعدها گوناگون فرهنگی , اقتصادی , اجتماعی و امنیتی را دربر میگیرد .

هرچند با ثبت ضابطه پیکار با قاچاق متاع و ارز در سال ۱۳۹۲ تکلیف دستگاه‌ها تا حد متعددی مشخص و معلوم و بستر‌های رسمی و نهادی پیکار با آن مهیا شد .

البته در کنار برخورد‌های امنیتی و کوتاه‌مدت , این فعالیت‌ها می بایست با اقدامات دیگری که عموما بلندمدت بوده و در حوزه فرهنگ‌سازی در مصرف و تقویت بنیان‌های ایجاد داخلی است هم همراه باشد تا مفید واقع شود .

بخش دیگری از صحبت‌های مدیریت کل بانک مرکزی , در زمینه‌ی پیدایش پدیده قاچاق نهفته بود . از نظر سیف , علاوه بر قاچاق واضح , اقتصاد سرزمین شاهد پیدایش مواقعی است که از آنها به‌عنوان قاچاق نهفته یاد می شود , دراین باره می‌توان به پدیده کم‌نمایی صادرات و یا این که بیش‌نمایی واردات اشاره نمود که ولی چنین مواقعی عمدتا در موقعیت پیدایش التهابات ارزی و در مواقع اختلاف شایان توجه در میان نرخ‌های قانونی و بازار آزاد شیوع بیشتری دارا‌هستند .

به همین بهانه , در کنار مسئله قاچاق جنس که عموما ریشه در مناسبات تعرفه‌ای و سیاست‌های تجاری سرزمین داراست , زمینه دیگری که در زمره چالش‌های کنونی بخش فرنگی اقتصاد مرزو بوم قراردارد , نوسانات بازار ارز است .

در فیض می‌توان اخذ که مدیر کل بانک مرکزی ریشه کم نمایی صادرات یا این که بیش نمایی واردات را اختلاف فی مابین نرخ قانونی و بازار آزاد تیتر می‌نماید که ولی قیمت‌گذاری ارزان ارز منجر شده تقاضا برای اخذ آن از روش بیش نمایی واردات ارتقاء یافته , ولی عرضه ارز دستوری با کم‌نمایی صادرات کاهش یابد و در واقع جریان خروجی و محل ورود ارز در میهن به یک جاده یک‌طرفه تبدیل شود .

بروکرهاي فارکس ايران بروکرهاي فارکس فارسي بهترين استراتژي معاملاتي بهترين استراتژي معاملاتي در فارکس بهترين استراتژي معاملاتي فارکس بهترين اکسپرت فارکس

کارشناسان معتقدند که برای تصحیح این پروسه دو استراتژی پیشنهادی موجود است . استراتژی ارزی این است که تخصیص ارز ارزان ارزش صرفا به کالا‌های حساس محدود شود و کلیت بازار ارزی با نرخ تعادلی از سمت سیاست‌گذار شناخته شود .

استراتژی دوم این است که سوراخ در میان ارز قانونی و غیر قانونی از در میان برداشته شود و حمایت‌های سیاست‌گذار فقط محدود به یارانه‌های ریالی شود ; چون سیاست‌گذار معتقد است که عرضه ارز ارزان , برای حمایت از مصرف‌کنندگان بوده است ; البته سعی ماه‌های اخیر نشان می دهد که با این سیاست بیشتر از دهک‌های کم‌درآمد ارزی , مفسدان و سودجویان حمایت شده‌اند .

سهم قاچاق از کل واردات
مدیریت کل بانک مرکزی با اشاره به کاهش نسبت قاچاق واردات به کل واردات سرزمین طی سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ اظهار کرد : قاچاق در مضمون‌ کلی و عام آن فقط اختصاصی به اقتصاد کشور ایران نبوده و همه کشور‌ها کم و بیش با این پدیده مخرب روبه‌رو میباشند .

در اقتصاد کشور‌ایران هم دامنه و شدت قاچاق و چه بسا ماهیت آن در حین زمان یکسان نبوده و در ادوار متفاوت به انواع متعدد پیدایش یافته است .

به‌عنوان نمونه , مبنی بر ارقام اعلامی از طرف ستاد جنگ با قاچاق متاع و ارز , حجم قاچاق وارد شده در سال‌های ۱۳۹۳ , ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ به ترتیب هم اندازه ۷/ ۱۵ , ۵/ ۱۴ و ۱/ ۱۲ میلیارد دلار برآورد شده‌است . بر این اصل نسبت قاچاق واردات به کل واردات مرزوبوم در زمان این سالیان به ترتیب متساوی ۱/ ۲۲ , ۴/ ۲۰ و ۱/ ۱۷ درصد بوده است .

مروری بر سیر تغییرات نسبت مزبور حاکی از این است که با وجود کاهش قدر مطلق و نسبت , حجم قاچاق وارد شده همچنان در سطح های بالایی جای دارد , به این ترتیب بایستی اقدامات واجب به مراد محدودسازی آن با توان پیگیری و اجرا شود .

بهترين اکسپرت هاي فارکس بهترين بروکر براي فارکس بهترين بروکر فارکس بهترين بروکر فارکس ايران بهترين بروکر فارکس براي ايران بهترين بروکر فارکس براي ايرانيان

به گفته وی , از همین منظر می‌توان به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم اشاره نمود که به‌عنوان یک گواهی بالادستی , در بردارنده رهنمود‌های مهمی در مورد راهبرد‌های میان‌مدت و بلندمدت نزاع با قاچاق و سالم‌سازی اقتصاد است .

به عنوان مثال در بند ( ۸ ) سیاست‌های مزبور , بر رئیس مصرف با تاکید بر اجرای سیاست‌های کلی تصحیح الگوی مصرف و رواج مصرف کالا‌های داخلی همراه با برنامه‌ریزی برای ارتقای کیفیت و رقابت‌پذیری در ساخت و در بند ( ۱۹ ) بر شفاف‌سازی اقتصاد و سالم‌سازی آن و دوری از اقدامات , فعالیت‌ها و زمینه‌های فسادزا در حوزه‌های مبلغی , تجاری , ارزی و . . . تاکید شده‌است .

ظهور پدیده دامپینگ

سیف بابیان این‌که قاچاق سوای ماهیت و حجم آن , به اقتصاد ملی ضربه میزند , اظهار کرد : جراحت به ایجاد ملی و فرصت‌های شغلی از ورودی غیررسمی مال و بعضی پیدایش پدیده‌های دامپینگ از طرف بعضی تولیدکنندگان فرنگی شایع‌ترین و شناخته‌شده‌ترین وجه منفی قاچاق به حساب میآید .

همینطور قاچاق با کاهش واردات قانونی و انتقال آن به مبادی غیر قانونی و غیر رسمی به هدف کسب سود فراتر موجب کاهش درآمد‌های مالیاتی میهن می گردد که علاوه بر ارتقا تعلق دولت به درآمد‌های نفتی , در کار هزینه های دولت در حوزه‌های متعدد عمرانی و رفاهی شهروندان را کاهش می دهد .

بهترين بروکر فارکس در آمريکا بهترين بروکر فارکس در ايران بهترين بروکر فارکس کدام است بهترين بروکر هاي فارکس تحليل تجربي استراتژي معاملاتي سرمايه گذاري مبتني بر بازده تحليل طلا فارکس

برخورد غیرامنیتی با قاچاق مرزی

مدیریت شورای پول و اعتبار ادامه اعطا کرد : از طرف دیگر , مسئله قاچاق رابطه به هم پیوسته با مباحث اقتصادی ـ . اجتماعی دارااست که درین خصوص می‌توان به رابطه متقابل قاچاق با موقعیت معیشتی و اقتصادی مرزنشینان و شهر‌های مرزی مرزو بوم اشاره نمود .

اگر‌چه که در زمان یک ده سال قبل , اقدامات قابل قبولی در زمینه‌ی تشکیل بازارچه‌های مرزی و هم در حیث دریافت کردن معافیت‌هایی برای این بازارچه‌ها به خواسته ارتقای تراز معیشت مرزنشینان انجام شده است ; ولی اقدامات مورد اشاره لزوما رافع مشکلات شهر‌های مرزی نبوده و همچنان شاهد فعالیت‌هایی در مورد قاچاق فرآورده درین بخشها هستیم.

او افزود : اضطراری به تاکید است که برای رفع این نقص‌ , لزوما برخورد‌های امنیتی از کارآیی برخوردار نخواهند بود ; به این دلیل‌که چنین وضعیتی عموما ریشه در حالت نامطلوب اقتصادی بخشها مذکور دارا هستند و استراتژی بلندمدت می بایست بر توسعه و گسترش و سرمایه‌گذاری در بخش ها مرزی با انگیزه ارتقای توان تولیدی این بخشها تمرکز یابد تا از این روش هدف فعالیت‌های غیر قانونی مثل کولبری و نظایر آن به دست کم رسد .

لزوم همکاری دستگاه‌ها سیف

همچنین با اشاره به اینکه قاچاق پدیده‌ای چند بعدی است که موفقیت در کنترل مهار آن مستلزم هماهنگی و همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط است، افزود: در این میان، همچون گذشته لازم است نیروی انتظامی به‌عنوان بازوی امنیتی مبارزه با قاچاق به ایفای نقش مهم خویش بپردازد.

ثروت فارکس ثروتمندان فارکس جايزه فارکس جبل عاملي فارکس جرايم فارکس جرم فارکس در ايران

به موازات این امر و به منظور تقویت اثربخشی رویکرد‌های امنیتی مبارزه با قاچاق، هماهنگی و سازگاری میان سیاست‌های اقتصاد کلان نیز نقشی مهم و اساسی دارد که باید با دیدگاه مشترک و اتفاق نظر سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان اقتصادی کشور منطبق باشد.

رئیس شورای پول و اعتبار با قدردانی تلاش‌های نیروی انتظامی در زمینه ساماندهی موسسات اعتباری غیرمجاز گفت: خوشبختانه با مجموع تدابیر اتخاذ شده و همکاری بین دستگاه‌ها در حال حاضر بساط موسسات اعتباری غیرمجاز برچیده شده.

اما این به معنای از بین رفتن زمینه‌های رشد مجدد این موسسات نیست و هرگونه بی احتیاطی و مماشات باعث گسترش آن‌ها خواهد شد؛ بنابراین از نیروی انتظامی خواهشمندم که کماکان در این خصوص حساسیت لازم را داشته باشد و به محض مشاهده فعالیت موسسات غیرمجاز اقدامات لازم را انجام دهد.

رئیس کل بانک مرکزی در پایان با اشاره به اقدامات کارکنان خدوم نیروی انتظامی در مسیر برقراری امنیت و مبارزه با پدیده قاچاق گفت: عبور از شرایط دشوار کنونی و مقابله موثر با دشمنان.

نیازمند شکل‌گیری عزم ملی و مشارکت عمومی در راستای کاهش ریسک و آسیب‌پذیری در اقتصاد کشور است. این مهم نیز جز از طریق مقابله جدی با پدیده فساد و رانت از سوی تمام دستگاه‌های ذی‌ربط و به ویژه مبارزه موثر با موضوع قاچاق در کشور میسر نخواهد بود.