فارکس – بانک آستان قدس رضوی , یک رانت نو در هزار توی دیگر؟

فارکس – اعتماد نوشت : تولیت آستان قدس رضوی در مصاحبه‌ای گفت که ارگان متبوعش یک‌سالی است درخواست تاسیس بانک کرده ولی بانک مرکزی هنوز با این درخواست موافقت نکرده است .

کسانی که قلیل هوش رسانه‌ای دارا‌هستند , متوجه خواهند شد که‌این مذاکره در شرایط فعلی اقتصاد سرزمین معنای خاصی دارااست و نشان میدهد که بانک مرکزی تمام قد بر رمز عدم صادر شدن جواز ایستاده و قصد ندارد بانک جدیدی را به نظام بانکداری میهن بیفزاید .

به اعتقاد و باور برخي كارشناسان اقتصادي , بانكداري در شرايط فعلي اقتصاد ايران جذابيت‌هاي زيادي براي نهاد ها و كارتل‌هاي بزرگ اقتصادي دارااست و آن‌ها قادرند به راحتي با تامين سرمايه اوليه كه چيزي حدود ٦٠٠ ميليارد تومان است , جواز یکسری برابري كردن خط اعتباري را دريافت كنند .

اکنون كه دولت و بانك مركزي مصمم‌اند تا جلوي صادر شدن جواز براي بانك‌هاي جديد با هر هدفي را بگيرند و حتي برخي بانك‌هاي موازي را با يكديگر ترکیب كنند , برخي ارگان ها قصد دارا هستند با راز «قرض‌الحسنه» وارد نظام بانكي كشور شوند .

اين در حالي است كه دنيا مسئله شرکت ها خيريه را به راحتي حل كرده و از آن ها منظور براي انجام کارها خيرخواهانه به جاي تزريق منابع , به توانمندسازي اشخاص روي آورده و اشخاص را بدهكار خویش نكنند .

علي ديني تركماني , اقتصاددان و مدرس دانش کده تصميم توليت آستان قدس را از یکسری منظر عیب گیری كرده است .

به یقین اين اقتصاددان , تاسيس بانك بوسیله آستان قدس رضوي زمينه را مهیا مي‌كند كه هر دستگاه و نهادي كه منابع مالي قابل توجهي دارا هستند مبادرت به تاسيس بانك كنند و اين موجب مي‌شود منابع مالي بانك‌ها كاهش پيدا كند و تاثير منفي روي گردش مالي و عملكرد آن‌ها داراست و ريسك عمليات بانكي در كشور را نيز افزايش مي‌دهد .

سايت بروکر هات فارکس سايت فارکس سيگنال فارکس طلا شبکه عصبي فارکس شرکت فارکس شرکت فارکس در ايران

نكته ديگر مسائل تودرتويي نهادي در اقتصاد ايران است . اين مورد موجب موازي‌كاري و عدم مسووليت‌پذيري و عدم پاسخگويي و بي‌ثباتي‌ مي‌شود .

نهادهاي موازي اذن نمي‌دهند فضاي شفافي وجود داشته باشد و مسير‌ها روشن و روشن باشند و اذن مي‌دهد كه اشخاص دورزدن‌ها و در رفتن‌ها را ياد بگيرند و بنابراين مادامي كه اين وضعيت تو در توي نهادي وجود داشته باشد شفاف‌سازي , كار خيلي سختي مي‌شود .  در اين روش بالابردن مسووليت‌پذيري كار بسيار سخت‌‌تري مي‌شود .

نكته بعدي برمي‌گردد به توزيع نابرابر گنج و درآمد كه موجب مي‌شود نظم اجتماعي به نیز بخورد . وقتي عده‌اي وجود دارا هستند كه يك شبه ره صدساله مي‌روند درحال حاضر به دلايل وصل شدن به منابع رانتي و رابطه‌هايي كه موجود هست منجر مي‌شود برخي نیز آنان‌را تحت عنوان مجموعه مبداء در لحاظ بگيرند و سعي كنند كه خویش را به آن‌ها برسانند و زیرا از راه‌هاي معمولي رسيدن به چنين چيزي ممكن نيست بنابراين از راهكارهاي غيرقانوني و راهكارهايي كه همراه با زدوبند است و همراه با پرداخت باج است به کار گیری كنند .

همين مورد موجب مي‌شود كه برخي كه به نهادهاي تاثيرگذار و تصميم‌گيرنده نزديك می‌باشند و نفوذ دارا هستند تصميم بگيرند يك بانك تاسيس كنند ;

لذا شايد حال حاضر آستان قدس از بانك‌مركزي درخواست جواز كند ولی با دقت به تودرتويي نهادي خیر صرفا موجب اتلاف منابع مي‌شود بلكه اين تعدد موجب غيرقابل كنترل و محاسبه شدن سيستم بانكي و پولي كشور مي‌شود .