شرایط صادر شدن سهام چیست؟ 

خلاصه شرایط صدور سهام

تتا زمانی که کمپانی به ثبت نرسیده است , صدور برگه سهام یا این که گواهینامه موقت سهم ممنوع است ; صادر شدن سهام بانام , مشروط بر این است که همه سهام شرکت پذیره نویسی شده و دستکم سی و پنج درصد آن پرداخت شده و تمامی سرمایه غیرنقد تحویل داده شده باشد ; ( ماده 243 ل ; ا ; ق ; ت ) صدور سهام بی اسم , مشروط بر این است که مبلغ اسمی سهم پرداخت شده باشد ; مادام که همه مبلغ اسمی هر سهم پرداخت نشده باشد , صادر شدن سهام بی نام ممنوع است ; به تعهد کننده این نوع سهام گواهی نامه موقت با اسم داده خواهد شد ; نقل وانتقال این گواهی نامه تابع قوانین مرتبط با نقل و انتقال سهام بانام است ( ماده 30 ل ; ا ; ق ; ت ) به صورت کلی , حالت صدور سهام را می شود به شرح زیر خلاصه کرد .

1;هر کس قبل از پرداخت کلیه مبلغ اسمی سهم،سهام بی نام صادر کند،به مجازات محکوم خواهد شد.
2;هر کس سهام بی نام را قبل از آنکه تمام مبلغ اسمی آن پرداخت شده باشد،بفروشد یا به معرض فروش می گذارد،به مجازات محکوم خواهد شد.
3;هر کس سهام بی نام را قبل از آنکه اقلاَ سی و پنج درصد مبلغ اسمی آن پرداخت شده باشد صادر کند یا بفروشد یا به معرض فروش گذارد،به مجازات محکوم خواهد شد.
4;هر کس عالماَ در هر یک از عملیات مذکور،مشارکت کند یا انجام آن عملیات را تسهیل نماید،بر حسب مورد به مجازات شریک یا معاون جرم،محکوم خواهد شد;(مواد 243 الی 245 ل;ا;ق;ت)

شرایط شکلی صدور اوراق سهام

1;اوراق سهام باید متحد الشکل و چاپی و دارای شماره ی ترتیب بوده و به امضای لااقل دو نفر که به موجب مقررات اساسنامه تعیین می شوند برسد.
2;نام شرکت و شماره ثبت آن در دفتر ثبت شرکت ها در ورقه سهم باید ذکر گردد.
3;مبلغ سرمایه ثبت شده و مقدار پرداخت شده آن در ورقه سهم باید ذکر گردد.
4;تعیین نوع سهم در ورقه سهم باید ذکر گردد.
5;مبلغ اسمی و مقدار پرداخت شده آن به حروف و به اعداد در ورقه سهم باید ذکر گردد.
6;تعداد سهامی که هر ورقه نماینده آن است باید در ورقه سهم درج گردد.

شرایط ماهوی صدور اوراق سهام

صدور اوراق سهام نه تنها دارای شرایط شکلی می باشد بلکه باید دارای شرایط ماهوی هم باشد ; شرایط ماهوی شرایطی است که به اصالت وجود یا عدم وجود آن مرتبط است که باید آن را در دو مرحله در نظر گرفت.

پیش از ثبت شرکت

مطابق بند 4 ماده 242 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت تا وقتی که شرکت به ثبت نرسیده صدور سهم یا گواهی نامه موقت سهم ممنوع است و در صورت تخلف از چنین منبعی امضاء کنندگان ذیل ورقه سهم که صادرکنندگان آن محسوب می گردند مسئول جبران خسارات وارده هستند.

پیش از پرداخت مبلغ اسمی سهم

چنانچه ماده 30 لایحه تصحیح قسمتی از ضابطه تجارت مصوب 1347 به آن تصریح کرده است :
مادام که تمام مبلغ اسمی هر سهم پرداخت نشده صادر شدن برگه سهم بی اسم یا گواهینامه موقت بی نام ممنوع است ; به تعهد کننده این نوع سهام گواهینامه موقت با نام داده خواهد شد که نقل وانتقال آن تابعقوانین مرتبط با نقل وانتقال سهام بانام است ;.

گواهینامه موقت سهم

لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت به گواهینامه موقت سهم و علت صدور آن و ماهیت آن و شرتیط اولیه به صورت جامع پرداخته است و توضیح داده است تا زمانی که اوراق سهام صادر نشده است شرکت باید به صاحبان سهام گواهینامه ی موقت سهم بدهد که معرف تعداد و نوع سهام و مبلغ پرداخت شده ی آن باشد; این گواهینامه در حکم سند است ولی در هر حال ظرف مدت یک سال پس از پرداخت تمامی مبلغ اسمی سهم باید ورقه ی سهم صادر و به صاحب سهم تسلیم و گواهینامه موقت سهم مسترد و ابطال گردد.

شرایط صدور گواهینامه سهم

ثبت شرکت

تا وقتی که شرکت به ثبت نرسیده صدور ورقه ی سهم یا گواهینامه ی موقت سهم ممنوع است در صورت تخلف ، امضاء کنندگان مسئول جبران خسارات اشخاص ثالث خواهند بود; زیرا امضاء کنندگان ورقه سهم همان صادرکنندگان آن هستند که علی القاعده صادرکنندگان و امضاء کنندگان باید از میان موسسین باشند تا گواهینامه سهم دارای اعتبار باشد; در این صورت دارای مسئولیت تضامنی می باشند.

رعایت شرایط شکلی و ماهوی صدور سهام

درباره‌ی صادر شدن گواهینامه موقت سهم , مادتین 25 و 26 قانون تجارت می بایست رعایت شود ; همانگونه که صادر شدن سهام دارای قوانینی به شرح مادتین فوق الذکر است صدور گواهینامه سهام نیزدارای همان وضعیت میباشد ; پس بایستی میزان مشارکت و تعهد و منافع صاحبان آن معین باشد چون هدف از صادر شدن گواهینامه سهم همین است ;.