رواشناسی معامله گری

معامله گری

همواره در مورد اهمیت روانشناسی معامله گری از افراد مختلف شنیده اید; اینکه بخش اعظمی از شغل معامله گری را روانشناسی خویشتن و کنترل نفس در هنگام معامله گری تشکیل می دهند یکی از موضوعاتی است که تعجب خیلی ها را برمی انگیزد; در این نوشتار سعی شده به طور خلاصه اشاره ای به این موضوع شود; با ما همراه باشید.

ديدگاه بازار در مورد روانشناسی معامله گری

عموما درك معامله گران نسبت به ريسك موقعیت ھاي متنوع بازار كه تريدر با آن مواجه است; تابعي از نتیجه دو يا سه معامله اخیر(بسته به شخصیت فرد ) وي است.

در طرف مقابل; معامله گران موفق تحت تاثیر نتايج آخرين معامله(تريد) ھاي خود چه به صورت منفي و چه به صورت مثبت; قرار نمي گیرند و به همین خاطر برداشت و درك آنھا از موقعیت ھاي مختلف تريد (معامله) و ريسك اين موقعیت ھا; بي تاثیر از متغیرھاي شخصي و رواني است .

اين فاصله زياد بین حالات رواني تريدرھای موفق و ديگران ممكن است اين باور را به ذھن متبادر كند كه معامله گران موفق دارای نوعي طرز فكر ذاتی و خدادادی ھستند كه باعث ايجاد اين تفاوت بزرگ میشود اما من به شما اطمینان می دھم كه اينگونه نیست .

تمام تريدرھایی كه طي سالیان گذشته با آنھا كار كرده ام به خوبی آموخته اند كه چگونه ذھن خود را بدرستی روی “موقعیت ھای لحظه جاری ” متمركز نمايند(منظور عدم توجه به گذشته است ); البته اين يك مشكل ھمگانی است و زاده ماھیت ذھن و ساختار اجتماعی و تربیتی ماست و مختص فرد خاصی نیست.

عوامل مرتبط با خود باوری

عوامل ديگری مرتبط با خود باوری و اعتماد به نفس نیز وجود دارند كه مي توانند به عنوان مانعی بر سر راه موفقیت مستمر شما قرار بگیرند; اما آنچه كه می خواھیم در مورد آن صحبت كنیم مھم ترين و بنیادی ترين جزء سازنده موفقیت شما (به لحاظ روانی ) به عنوان یک معامله گر میباشد: اصل “عدم قطعیت”!

اگر رازي در مورد ماھیت موفقیت بعضی معامله گران وجود داشته باشد; بدون قطع اين است كه آنھا دارای توانايیھاي زير در زمینه روانشناسی معامله گری ھستند:

١- معامله بدون حس ترس و ھمچنین بدون اطمینان بیش از حد به خود

٢- درك موقعیتي كه بازار از نظر خود بازار(و نه از ديدگاه انتظارات تريدر) به او پیشنھاد میدھد

٣- تمركز كامل بر “جريان موقعیت ھاي حال بازار

۴- خود به خود در “منطقه موفقیت” بودن”

سیگنال فارکس و اشتراک مطمئن ترین و پرسود ترین سیگنال های پرایس اکشن فارکس

موفقترين معامله گران از لحاظ روانشناسی معامله گری به جايي رسیده اند كه ھمگي بدون كوچكترين شك يا تضاد دروني معتقدند كه: “امكان وقوع ھر چیزي وجود دارد”.

آنھا تنھا مظنون به احتمال وقوع ھرچیزي نیستند و فقط شعارنمیدھند بلكه اعتقاد دروني آنھا به عدم قطعیت به حدي قوي است كه باعث میشود ذھن آنھا از ارتباط دادن نتايج معاملات اخیر با موقعیت ” لحظه حال” و شرايط موجود جلوگیري نمايد.

آنھا به وسیله قطع اين ارتباط قادر میگردند تا ذھن خود را از انتظارات غیرواقعي و خشك در مورد آينده بازار (پیش بیني نحوه حركت بازار در آينده) خالي نمايند ; آنھا بجا اينكه انتظارات غیر واقعي (كه اغلب باعث ضررمادي و حس اندوه میگردد ) در خود بوجود بیاورند آموخته اند تا خود را براي استفاده از تمام فرصتھايي كه بازار در لحظات مختلف به آنھا میدھد “آماده كنند”.

“آماده كردن خود ” به معني داشتن ديدگاھیست كه از منظر آن متوجه اين امر بشويد كه چارچوبي كه از طريق آن قادر به درك اطلاعات ھستید محدود و وابسته به چیزيست كه به شما پیشنھاد میگردد (منظور شرايط لحظه حال بازار است).