حمایت و مقاومت

حمایت و مقاومت

در تمامی تحلیل‌های تکنیکال به‌خصوص تکنیکال کلاسیک ; سطوح حمایت و مقاومت پدیده‌های مهم و بااهمیتی به‌حساب می‌آیند.

به‌طورکلی حمایت و مقاومت سطوحی در نمودار هستند ; که اخیراً قیمت از آن‌ها جهش کرده است ; این سطوح می‌توانند دوباره واکنش بازار را در پی داشته باشند ; اما نهایتاً از بین می‌روند .

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های حمایت و مقاومت ; باقی ماندن اثر آن‌ها بعد از شکسته شدن است ; وقتی حمایت نمودار شکسته می‌شود ; قیمت می‌تواند از این حمایت به سمت پایین برگردد ; یعنی حمایت تبدیل به مقاومت شود و برعکس.

بااینکه این سطوح نقش مهمی در حرکات قیمتی دارند ; اما اکیداً توصیه می‌شود که از این سطوح تنها به‌عنوان منبع اطلاعات و جهت شفاف‌سازی بازار استفاده کنید .

یعنی معامله‌گران حرکات قیمتی بهتر است به این سطوح دیدی بی‌طرفانه داشته باشند ; خرید از حمایت یا فروش از مقاومت ; خود به‌تنهایی استراتژی معاملاتی قابل‌قبول و منطقی نیست .

حتی خرید بعد از شکست مقاومت و ایجاد اوج قیمتی جدید ( تغییر روند یا همان شکست روند قبل ) یا برعکس فروش با شکست حمایت و ایجاد کف قیمتی جدید ; صرفاً استراتژی معاملاتی تلقی نمی‌شود ; بلکه در مقابل باید از این علم که نمودار در نزدیکی چنین سطحی قرار دارد ; استفاده کرد .

به‌جای اینکه مستقیم از این سطوح وارد بازار شوید ; بهتر است که ابتدا نحوه تعامل بازار با این سطوح را موردبررسی قرار دهید .

برای مثال اگر قبل از شکست شاهد نبرد میان خریداران و فروشندگان در نزدیکی سطوح کلیدی ( همان دوره آماده‌سازی ) باشیم ; شکست اوج قبلی بازار می‌تواند تأثیر بیشتری بر حرکات قیمتی داشته باشد .


بیشتر بخوانید:

فارکس سيستاني  فارکس سيگنال   فارکس شرع   فارکس شرعي  فارکس شرعي است  فارکس شغل  فارکس شغل اصلي  فارکس شيراز


معمولاً وقتی قیمت از سطوح پایین ; یک‌راست به اوج قیمتی جدید صعود می‌کند ; احتمال برگشت شدید بازار بسیار بالاست ; بسیاری از فعالین بازار معمولاً دوست دارند که درست برخلاف شکست‌ها ( در اینجا ناکامی اوج قبلی ) وارد بازار شوند ; بخصوص در صورتیکه شکست رخ‌داده بدون دوره آماده‌سازی صورت گرفته باشد.

سطح ها مقاومت و حمایت را می‌توان با هدف ها مختلفی مورداستفاده قرار اعطا کرد ; ولی مهم ترین نقش این سطح ها معلوم کردن سمت توانا بازار درین محدوده است .

چنین اطلاعاتی دوچندان اصلی می‌باشند ; این مورد نه‌تنها مسیر محتمل بازار را برای معامله‌گر نشان میدهد ; بلکه می تواند یاری دهد تا به جهت کارکشته بازار متمایل شود ; بایستی به خاطر داشت که نباید در قبال عده قرار گرفت ( مخالف مراحل ) .

یکی‌از مؤثرترین راه‌ها برای تشخیص سمت کار کشته و چیره بازار ; بررسی مراحل بازار است ; هنگامی که نمودار افزایشی است ; چه بسا درصورتی که فرایند ملایم نیز باشد ; حرکات قیمتی ; اوج‌های تازه تشکیل خواهند اعطا کرد و میان روش ; اصلاح‌های منفی را هم‌شکل خواهند اعطا کرد .

درروند رو به بالا ( با هر مرتبه از توان ) ناکامی کف‌های گذشته سخت خواهد بود و تاوقتی‌که بها در سطح ها فراتر یا این که برابری نسبت به کف‌های قیمتی گذشته قرار داشته باشد ; بازهم فرایند افزایشی در لحاظ گرفته میگردد.

در دوره‌ای از بازار ; سمت برتر ( خریداران یا این که فروشندگان ) اقتدار خویش را درنهایت از دست خواهند بخشید و دیگر نخواهند توانست از اصلاح‌های قیمتی حمایت نمایند .

این می تواند نشانه‌ای از تغییر تحول توان دربین طرفین بازار باشد ; البته درصورتی که مراحل قبل کارکشته باشد ; احتمال این‌که بازار در اولی برگشت اصلاحی ; تغییر‌و تحول مراحل دهد زیاد زیر است .


بیشتر بخوانید :

فارکس شيراز حسن زاده  فارکس ضرر  فارکس طلا  فارکس عکس  فارکس علي محمدي  فارکس غير قانوني شد


برای اینکه بازار بتواند روند خود را از خنثی به روند دار تغییر دهد ; به زمان نیاز دارد ; بر اساس شکل بالا ; اگر همه شرایط یکسان فرض شوند ; شکست روی‌داده در نقطه C ; با شانس موفقیت بیشتری نسبت به شکست روی‌داده در نقطه a همراه است ; شانسی که می‌تواند حرکت یک‌سویه نزولی در پی داشته باشد .

اگر دو شرایط بالا را به‌دقت مقایسه کنیم ; میتوانیم ببینیم که تا نقطه b ; هر دو نمودار شرایط یکسانی دارا هستند ; یورش ناموفق فروشندگان در نقطه a به‌خوبی ریسک خرید و فروش در قبال پروسه پیروز بازار را نشان می دهد .

ازآنجایی‌که این ناکامی بعداز تشکیل الگوی نقطع ی عطف دوقلو و نقط ی اوج قیمتی پایین‌تر روی‌داده ; فروشندگان حریص بازار ; فوراً وارد داد و ستد خواهند شد .

ولی این جنبش فروشندگان حریص صحیح در ناهمخوانی با جهت مراحل برنده ( در اینجا صعودی ) قرار دارد ; روندی که طبق وضعیت اول ; هنوز نشانه‌ای از تغییر روند ندارد و تنها نشانه‌هایی از تضعیف قدرت خریداران دارد .

شکست در نقطه c ; در نمودار دوم ; به‌احتمال‌زیاد می‌تواند به یک حرکت یک‌طرفه نزولی منتهی شود ; دلیل آن ; حرکات b تا c بازار است ( دوره آماده‌سازی ) .

این حرکت نشان می‌دهد که خریداران توان بازگرداندن قیمت بعد از شکست در نقطه a را ندارند ; که درنتیجه می‌توان چنین برداشت کرد که فروشندگان بیش از گذشته نسبت به معامله ترغیب خواهند شد و در مقابل خریداران اقدام به بستن معاملات ( خرید ) خواهند کرد.

یعنی وضعیت همنوایی در بازار شکل خواهد گرفت و به‌احتمال‌زیاد ; معامله گران عکس روندی هم در برابر چنین شکستی مقابله نخواهند کرد.

البته بسته به این‌که چه پارامترهایی در معامله موردتوجه قرار می‌گیرد ; هر دوشکست از نقاط a و c می‌توانند ناموفق باشند ; و حتی شاید شکست صورت گرفته در نقطه a گزینه بهتری برای معامله باشد ; اما وقتی هر دو موقعیت را با یکدیگر مقایسه کنیم ; شکست روی‌داده در نقطه c گزینه منطقی‌تری است ; تنها به این خاطر که عوامل بیشتری از حرکت نزولی حمایت می‌کنند .