تقاضا ارز و عرضه ارز چیست؟

تقاضای ارز

چنانچه تمایل به مصرف کالاهای آلمانی در ایران افزایش بیابد;به منظور وارد کردن این کالاها بایستی یوروداشته باشیم;در چنین شرایطی تقاضا برای یورو با افزایش روبه رو میشود; همین طور اگر برخی از مردم ایران به منظور گذراندن تعطیلات و یا تحصیلات کشور انگلستان را انتخاب کنند; پوند لازم دارند; در این صورت تقاضا برای پوند در ایران افزایش می یابد.

پس مشاهده میشود با بالا رفتن تقاضا برای کالا ها و خدمات خارجی; تقاضا برای پول های خارجی(ارز) نیز افزایش می یابد; اما تقاضا برای ارز نیز نظیر هر کالای دیگر با نرخ ارز رابطه عکس دارد; چرا؟ فرض کنید قیمت هر پوند در بازار ایران 14000 ریال است.

چنانچه قیمت یک اتومبیل انگلیسی 10000 پوند باشد; ارزش ریالی آن برای ایرانی ها 140000000 ریال تمام میشود; اما اگر ارزش برابری پوند در برابر ریال به 13000 ریال کاهش یابد; در این صورت قیمت ریالی اتومبیل انگلیسی در ایران به 130000000 ریال کاهش می یابد; مشاهده می شود با کاهش نرخ برابری پوند در برابر ریال; قیمت اتومبیل های انگلیسی نیز در ایران کاهش پیدا می کند.

در صورتیکه اتومبیل های انگلیسی از نظر کشش قیمتی تقاضا; جذابیت داشته باشند; در این صورت با کاهش قیمت ریالی اتومبیل; تقاضا برای آن در ایران افزایش یافته و در چنین شرایطی تقاضا برای پوند انگلیس نیز افزایش می یابد; مشاهده میگردد بین نرخ پوند به ریال (نرخ ارز) و مقدار تقاضای آن یک رابطه عکس وجود دارد; نمودار پایین منحنی تقاضا ارز را نشان میدهد; مشاهده می کنید که شیب منحنی منفی است و مفهوم شیب منفی منحنی این است که:

 

( با افزایش نرخ ارز تقاضا برای آن کاهش می یابد و برعکس )

 

عرضه ارز

عرضه ارز با نرخ ارز رابطه مستقیم دارد; یعنی اگر نرخ ارز افزایش می یابد; عرضه ارز نیز افزایش پیدا خواهد کرد; اما چرا؟ زیرا چنانچه تمایل مردم انگلیس به مصرف کالای ایرانی مانند پسته; فرش و تولیدات پتروشیمی و یا مسافرت به ایران افزایش یابد; در این صورت برای خرید این کالاها و خدمات پوند را عرضه و ریال تقاضا می کنند;

چنانچه قیمت هر کیلو پسته در بازار ایران 39000 ریال و نرخ برابری هر پوند در برابر ریال نیز 13000 ریال باشد; در این صورت ساکنین انگلستان برای خرید هر کیلو پسته می بایست 3 پوند پرداخت کنند; (هزینه حمل و نقل و بیمه صفر در نظر گرفته شده است); در حالیکه اگر هر پوند در مقابل ریال برابر 12000 ریال باشد; برای هر کیلو پسته می بایست 25/3 پوند پرداخت شود.

مثال بالا نشان میدهد که با کاهش نرخ برابری پوند در مقابل ریال; تعداد واحدهای پوند پرداختی افزایش می یابد و چنانچه کالاهای مذکور در انگلستان کشش پذیر باشند; تقاضا برای آن کاهش یافته و در نتیجه عرضه پوند نیز کاهش می یابد; بنابر این منحنی عرضه پوند; چنانچه در نمودار زیر مشاهده میشود با شیب مثبت رسم میشود.