بروکر هات فارکس – تأملی بر یک جنجال‌‌سازی هدفمند

جنجال‌آفرینی‌‌های صورت گرفته در مقابل هجرت ولایتی به مسکو , نه‌تنها منبعث از دغدغه‌مندی در حوزه منافع ملی و سیاست فرنگی کشورمان نیست , بلکه متاثر از نگاهی خطرناک و مانع در حوزه دیپلماسی است .
به نقل از تیم دیگر رسانه‌های خبرگزاری عجم خبرنامه «وطن امروز» در یادداشتی از «علیرضا وحیدی» نوشت :

جدیدا پزشک معالج علی‌اکبر ولایتی , مشاور رده معظم رهبری در کارها بین‌الملل , به مسکو رفت تا پیام معظم‌له و رئیس‌جمهور را به ولادیمیر پوتین , رئیس‌جمهور روسیه نثار نماید . کلیت برگزاری این مهاجرت , مولد بعضا جریان‌سازی‌‌های «هدفمند» تبلیغاتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ , بویژه در فضای مجازی بود .

بعضا اصلاح‌طلبان , به عذر و بهانه وجود ساختاری به اسم وزارت کارها خارجه , مسافرت پزشک معالج ولایتی به روسیه را بی‌معنا خوانده و آن را به مثابه موازی‌کاری در حوزه دیپلماسی و سیاست فرنگی کشورمان دانستند .

چه بسا بعضی از این موضع هم بالاتر رفته و این مسافرت را علامت و مصداق «دخالت» در حوزه کاری وزارت کارها خارجه دانستند! در این‌باره نکاتی موجود هست که نمیتوان بسادگی از کنار آنان گذشت .

1 – همان‌گونه که اشاره شد , جنجال‌آفرینی‌‌های صورت گرفته در رابطه هجرت پزشک ولایتی به مسکو , به طور کامل «هدفمند» و اتفاقا در سمت تضعیف دستگاه دیپلماسی و سیاست فرنگی کشورمان است .

نکته دیدنی دقت این که قبلی و پس از انتقال پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به پوتین , مقامات وزارت کارها خارجه کشورمان این مسافرت را به طور کامل هماهنگ‌شده می داند و بر عدم تداخل وظیفه‌های محول شده به پزشک ولایتی با اقدامات و وظیفه های وزارت کارها خارجه تاکید کردند . با این وجود به لحاظ می رسد جزو نقدها , به فرد ولایتی و موضع‌ها اخیر ایشان در قبال برجام بازگردد .

فارکس غيرقانوني فارکس غيرقانوني اعلام شد فارکس فارسي فارکس فراچارت فارکس فروم فارکس فکتور

اصلاح‌‌‌‌‌‌طلبان بعد از ابلاغ نقد ها آشکار او از توافق هسته‌‌‌ای , درپی مجرا و بستری برای تهاجم ها غیرمستقیم رسانه‌ای برعلیه ایشان می گردند .

از این رو آن ها در قدم ابتدا , هجرت ولایتی به مسکو را دستمایه نقد ها خویش قرار داده‌‌‌اند . با اعتنا به رویکرد قبل اصلاح‌‌‌‌‌‌طلبان در مواجهه با چنین موضوعاتی , اقدامات ضد اخلاقی آن‌ها در قبال مسافرت ولایتی به مسکو تماما قابل پیش‌بینی بود .

2 – بخش دیگری از جنجال‌آفرینی‌‌های شکل‌گرفته مقابل این هجرت , مرتبط با برجسته‌‌سازی راهکار «نگاه به شرق» در حوزه سیاست فرنگی کشور‌ایران است . متعاقب عهدشکنی‌‌های مشترک آمریکا ایالات متحده و تروئیکای اروپایی در برجام که از اولِ سال 2017 میلادی ( زمان حضور ترامپ در کاخ سپید ) به نقطه نقطع ی عطف خویش رسیده است , دستورالعمل «نگاه به شرق» در حوزه دیپلماسی قانونی ما پررنگ‌‌‌‌‌‌تر شد .

متاسفانه از سال‌ 92 تا به امروز , جزو ظرفیت‌هایی که می‌توانستیم در‌این حوزه صرف کرده و نتایج موثری هم از آنان بگیریم , زیر تاثیر «اعتماد به غرب» نابودشد .

درحال حاضر , صحیح وقتی که «نگاه به شرق» در حوزه سیاست فرنگی ما پررنگ‌‌‌‌‌‌تر شده و چه بسا پکن و مسکو تحت عنوان 2 هنرپیشه فعال در نظام بین‌الملل نسبت به همکاری‌‌های عمیق و راهبردی بیشتر با جمهوری اسلامی ایران اعلام آمادگی کرده‌اند , فریادهایی از دور و اطراف و از طرف «بزک‌کنندگان صورت غرب» بلند شده‌است .

مسلم است بحران حیاتی افرادی که هجرت آقای ولایتی به مسکو را انگیزه قرار داده‌‌‌‌اند , نگرانی از پررنگ‌‌‌‌‌‌تر شدن نگاه به شرق در حوزه سیاست فرنگی و بدور شدن از آمریکا ایالات متحده و اتحادیه اروپایی است .

فارکس فکتوري فارکس فکتوري فارسي فارکس فلوز فارکس فيبوناچي فارکس فيلوز فارکس قانون فارکس قانوني فارکس قانوني است

بیان کننده این اشخاص با وجود آنچه طی 4 ده سال اخیر و بویژه طی 3 سال سپری شده از منعقد توافق هسته‌ای مشاهده کرده‌‌‌‌اند , قصد ندارند خویش را از آغوش غرب بیرون کرده و با واقعیات سرازیر در نظام بین‌الملل روبه‌رو شوند! به عبارت خوبتر , غرب نه‌تنها به «خاستگاه فکری» این اشخاص تبدیل شده‌است , بلکه حکم «مأمن سیاسی» و متعاقبا «خط قرمز» آن ها را پیدا کرده است!

3 – جنجال‌آفرینی‌‌های صورت گرفته مقابل مهاجرت ولایتی به مسکو , نه‌تنها منبعث از دغدغه‌مندی در حوزه منافع ملی و سیاست فرنگی کشورمان نیست , بلکه متاثر از نگاهی خطرناک و مانع در حوزه دیپلماسی است .

نگاهی که مطابق آن , «اعتماد به غرب» حکم یک «گزاره مطلق» را داشته و برعلیه , «حرکت آگاهانه و محتاطانه به سمت شرق» ذیل هر عنوانی محکوم است! بدون شک در آتی نزدیک توشه دیگر شاهد هجمه‌‌‌هایی از این دست خوا‌هیم بود .

اتفاقا پیدایش چنین جنجال‌هایی نشان‌دهنده درستی مسیر «گذار از بازیگران غیر قابل اعتماد غربی» در حوزه سیاست خارجی کشورمان است .

آنچه مسلم است این که «گذار مطلق از آمریکا» و «برقراری ارتباط ها منوط با اروپا» بایستی مدنظر دستگاه دیپلماسی و سیاست فرنگی کشورمان قرار گیرد .

روشن است خلاف آنچه علاقه مندان تعلق به غرب سعی بر القای آن دارا هستند , مراد از «نگاه به شرق» تعلق به کشورهایی مثل چین و روسیه نیست , بلکه رسم ارتباط ها عمیق و اثرگذار با این دو هنرپیشه مطرح نظام بین‌الملل بر طبق 3 اصل همیشگی عزت , حکمت و مصلحت در حوزه سیاست فرنگی و دیپلماسی کشورمان است .

در هر حال , حتمی است مسؤولان وزارت کارها خارجه کشورمان با اعتنا به درس بزرگ و اما پرهزینه‌ای که از «اعتماد به غرب» گرفته‌‌‌‌اند , این دستورالعمل اثر گذار ( نگاه به شرق ) را برای مردمان و اذهان همگانی تشریح نمایند .