بازار فارکس چگونه بازاری است؟

بازار فارکس بزرگترین و نقد‌ترین بازار جهان است که حجم معاملات روزانه آن بالغ بر چهار هزار میلیارد دلار بوده و شامل تمامی ارزهای دنیا میباشد.

فارکس (Forex – FX) که مخفف Foreign Exchange است به بازاری گویند که ارزهای مختلف دنیا در آن قابل معامه است.

بازار فارکس

بازار فارکس بازار بسیار بزرگی است که افراد زیادی در آن شرکت می کنند که نه تنها یک بازیگر بلکه حتی یک دولت بزرگ  نیز نمی تواند کاملا کنترل مسیر و جهت طولانی مدت بازار را در دست داشته باشد. به همین جهت تعدادی از متخصصان از فارکس به عنوان بهترین و سطح بالاترین فرصت بروز مهارتها برای سرمایه گذاران حرفه ای یاد کرده اند.

بازار فارکس، همانطور که از اسم آن پیداست بازار معاملات ارزهای معتبر جهانی است.

ارزهای عمده ای که در بازار فارکس معامله می شوند عبارتند از:

دلار آمریکا
دلار استرالیا
ین ژاپن
یورو
پوند انگلستان
فرانک سویس
دلار کانادا
در بازار فارکس همیشه با یک جفت ارز سر و کار داریم (بر خلاف سهام و کالاها) مثلا یورو در مقابل دلار آمریکا. دلیل آن هم واضح است زیرا معامله گر برای خریداری یک نوع ارز ملزم به ارائه یک نوع ارز دیگر است. همانطور که مثلا شما به بانک یا صرافی رجوع کرده و برای تهیه دلار یا یورو بایستی مبلغ معینی به ریال بپردازید.

در گذشته مکانیسم معاملات در بازار فارکس بدین صورت بود که شخص معامله گر میبایست به دفتر کارگزاریا از طریق تلفن و یا حضوری مراجعه می کرد و با توجه به تحلیلی که از منحنی نوسانات ارزهای مورد علاقه خود انجام داده بود دستور خرید یا فروش می گذاشت و مشخص می کرد در چه مبلغ سود یا ضرر معامله بسته شود ولی امروزه با گسترش اینترنت و تجارت الکترونیک براحتی می توان با اتصال به اینترنت و بهره گرفتن از یک نرم افزار قوی و مطمئن که کارگزار در اختیار معامله گر قرار می دهد اقدام به معامله کرد.

ضریب اهرمی Leverage

زیان های کلان در بازار فارکس به دلیل استفاده از ضریب اهرمی بالا (لوریج بالا)

ضریب اهرمی (لورج؛ Leverage) یعنی استفاده چند برابر سرمایه اصلی در انجام هر معامله میباشد، که در نتیجه می‌تواند عامل سود یا زیان به نسبت استفاده از آن ضریب باشد.

فعالیت در بازار فارکس ملزم به مهارت و اطلاعات بسیار بالایی دارد و با توجه به ریسک و نوسانات بالا، فقط مناسب افرادی میباشد که آموزش‌های حرفه‌ای را  پشت سر گذاشته باشند و به منابع خوبی دسترسی داشته باشند.