بازار بورس و فرابورس چه تفاوت های با هم دارند؟

تفاوت های بورس و فرابورس چیست؟ تفاوت بورس با فرابورس در چیست؟
بورس چیست؟ فرابوvس چیست؟ بورس بهتر است یا فرابورس؟

بورس

در علم اقتصاد; بورس به بازاری گفته می‌شود که قیمت‌گذاری و خرید و فروش کالا و اوراق بهادار در آن انجام می شود و در یک طبقه‌بندی کلی شامل بورس کالا و اوراق بهادار میباشد.

فرابورس

داد و ستد خارج از بورس یا به اصطلاح فرابورس (OTC) به طور مستقیم بین دو طرف بدون هیچ گونه نظارتی از جانب یک بورس انجام می‌گیرد; فرابورس در مقابل داد و ستد بورسی که در بازارهای سازمان یافته رخ می‌دهد قرار دارد.

شرکت فرابورس ایران همچون دو بورس فعال کشور – بورس اوراق و بورس کالا – با مجوز شورای عالی بورس ایجاد شده و تحت نظارت سازمان بورس اوراق بهادار قرار دارد; با این تفاوت که ورود به بازارهای فرابورس از شرایط و الزامات کمتری برخوردار بوده و شامل بازارهای متنوعی می‌باشد که این تفاوت‌ها را به اختصار در زیر تشریح می‌کنیم.

تفاوت های بورس و فرابورس

1- بازار فرابورس مكان فيزيكی متمركز و خاصی ندارد كه معامله گران يا متخصصين همچون بورس هاي كلاسيک گرد هم آيند.

2- قوانين استاندارد اقلام مورد مبادله در بازار فرابورس انعطاف پذير می باشند و قوانين معمولاً ناشی از توافق طرفين مي باشد.

3- ساعات كار فرابورس نسبت به بورس از انعطاف پذيری بيشتری برخوردار است.

4- در بازارهاي فرابورسی با توجه به اينكه شرايط معاملات با نظر طرفين تعيين مي گردد مزايايي از قبيل شفافيت قيمت ها و كاهش ريسک وجود ندارد.

5- فرابورس دارای پنج بازار: اول; دوم; سوم (عرضه); ابزارهای نوین مالی و پایه است; ولی بورس دارای دو بازار: اول و دوم است.

6- سطح فعلی امکانات الکترونیکی; انجام معاملات 24 ساعته را امکان پذیر می نماید که بدون شک; در مقایسه با یک بورس; مزیت عمده ای محسوب شده و برای داد و ستد کنندگان از قاره های مختلف نیز; شکل تفاوتهای سازمانی بین قاره ها را از بین می برد.

7- حد نوسان مجاز روزانه بازار فرابورس یک درصد بیشتر از بورس تهران است; یعنی حد نوسان روزانه مجاز برای شرکت‌های بازار بورس; 4 درصد و برای شرکت‌های بازار فرابورس 5 درصد است.

در کدام بازار سرمایه‌گذاری کنیم؛ بورس یا فرابورس؟

شرکت‌هایی که شرایطشان برای پذیرش در بازار بورس اوراق بهادار سخت میباشد می‌توانند به اسانی در بازار فرابورس وارد شوند; این در حالی است که بر اساس قوانین; کلیه مزایای موجود برای شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس; برای اوراق بهادار و سهام شرکت‌های پذیرفته‌شده در فرابورس نیز تعریف شده‌اند و این دو بازار در عمل تفاوت چندانی با هم ندارند.

نحوه انجام معامله در بورس و فرابورس

نحوه انجام معامله در بازار بورس:

نحوه انجام معامله در بازار بورس بدین طریق است که کارگزاران متولی اصلی انجام معاملات در این بازار هستند.

این کارگزاران که دارای مجوز از سازمان بورس اوراق بهادار هستند; نقش نماینده خریدار و یا فروشنده را ایفا می‌کنند.

همه کارگزاران موظف به انجام وظایف خود در چارچوب قوانین و مقررات موجود هستند و سرمایه‌گذار می‌تواند برای معاملات اوراق بهادار کارگزار خود را با توجه به معیارهایی از قبیل انجام به‌موقع سفارش; دادوستد سهام با مناسب‌ترین قیمت و نحوه ارائه خدمات جانبی انتخاب نماید.

نحوه انجام معامله در بازار فرابورس:

سرمایه‌گذاران اعم از حقیقی یا حقوقی برای انجام معاملات سهام یا سایر اوراق بهادار پذیرفته‌شده در فرابورس باید از طریق یکی از کارگزاران فرابورس اقدام کنند.

شرکت‌های کارگزاری فرابورس مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار را داشته و عضو کانون کارگزاران هستند؛ لذا سرمایه‌گذاران می‌توانند از میان آن‌ها یکی را که همگی حکم واحد داشته و با توجه به معیارهایی چون توانایی انجام به‌موقع سفارشات و به بهترین قیمت در کنار خدمات جنبی چون آموزش و تحلیل; انتخاب و درخواست‌های خود را برای انجام معاملات به آن‌ها ارائه میدهند; کارگزاران به‌عنوان حلقه واسط بین خریدار و فروشنده عمل کرده و تمام خرید و فروش‌های سهام و اوراق بهادار در فرابورس از سوی آن‌ها انجام میشود.

این کارگزاران مجبور به انجام وظایف خود در چارچوب قوانین و مقررات هستند.

لازم به ذکر است که در هر دو بازار کارگزاران بر اساس کدی که به آن‌ها تعلق می‌گیرد; وارد معامله خواهند شد.