اثر اعداد روند

اثر اعداد روند

برای تکمیل مجموعه قواعد حرکات قیمتی ; به بررسی اثر اعداد روند می‌پردازیم ; پیدا کردن اعداد روندی که بازار به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد ; کار دشواری نیست .

مهم نیست که دلیل اصلی واکنش بازار به این اعداد روند چیست ; اما مهم است که هر واکنش منظم بازار را مورد ارزیابی و مطالعه قرار دهیم .

ابتدا باید پرسید که در نمودار جفت ارزها به کدام سطوح ; اعداد روند گفته می‌شود؟ اکثر جفت ارزها تا چهار رقم اعشار محاسبه می‌شوند ; وقتی‌که آخرین رقم اعشار نشانگر عدد صفر باشد ; آن نرخ ; نرخ روند بازار است.

در مقیاس‌های پایین‌تر ; مثل نمودار یک دقیقه ; نرخی مانند ۱٫۲۶۳۰ می‌تواند نرخ روند محسوب شود ; در نمودارهای بالاتر مثل پنج دقیقه ; جفت ارز در محدوده‌های ۲۰ واحدی نوسان می‌کند ; یعنی اگر دو رقم آخر اعشار جفت ارز ضریبی از ۲۰ باشد ; عدد روند محسوب می‌شود ( ۱٫۲۶۰۰– ۱٫۲۶۲۰–۱٫۲۶۴۰ ) .

به‌طورکلی ; اعداد روند در نمودار جفت ارزها ; اعدادی هستند که رقم اعشار آن‌ها یا به ۰۰ و یا به ۵۰ منتهی می‌شود ; مثل : ۱٫۲۶۰۰–۱٫۲۶۵۰–۱٫۲۷۰۰٫

در هر جلسه معاملاتی دیر یا زود سطح ۰۰ یا ۵۰ لمس خواهد شد ; اینکه تا ساعت‌ها جفت ارز در اطراف این اعداد روند نوسان کند ; امر غیرعادی نیست .

هیچ راهی برای پیش‌بینی دقیق واکنش بازار به این سطوح وجود ندارد ; اما می‌توان گفت که در مراحل اولیه واکنش بازار به نرخ روند ; باید سعی شود که به هیچ‌کدام از طرفین بازار متمایل نشد ; یعنی نه به فکر خرید بود و نه به فکر فروش .


بیشتر بخوانید:

فارکس فکتوري  فارکس فکتوري فارسي  فارکس فلوز  فارکس فيبوناچي  فارکس فيلوز  فارکس قانون  فارکس قانوني  فارکس قانوني است


درست مثل سایر نبردهای میان خریداران و فروشندگان ; نبرد بر سر عدد روند درنهایت به نتیجه می‌رسد ( این لزوماً به این معنی نیست که این اتفاق در جلسه معاملاتی خاصی ; مثل معاملات آمریکای شمالی ; روی خواهد داد ) .

این وظیفه معامله گران حرکات قیمتی است که همواره صبر کنند و با ارزیابی بازار به دنبال یافتن نشانه‌ها و علائمی باشند که حکایت از برتری قدرت یک سمت بازار بر سمت دیگر بازار داروند .

یکی از ویژگی‌های جالب‌توجه اعداد روند ; رفتار آن‌هاست ; اعداد روند مشابه سطوح کلیدی تکنیکال رفتار می‌کنند و قیمت را به سمت خود می‌کشانند.

اگر سیگنال‌های معاملاتی با روند کلی همسو باشند ; بهترین ترکیب می‌تواند سطوح روند باشد ; که درنتیجه حرکت یک‌طرفه‌ای ناشی از همگرایی بازار به راه می‌افتد .

این‌یکی دیگر از انواع اثر جاذبه است ; همچنین فشار یک نرخ روند می‌تواند اثر معکوس داشته باشد ; که به این حالت هم اثر عکس جاذبه می‌گوییم .

با در نظر گرفتن هر دو مکانیسم بالایی ; یکی از اهداف اصلی هر معامله‌گری یافتن فرصتی است که در آن ; معامله با اثر جاذبه موجود همسو باشد ; درحالی‌که از فشار معکوس سطوح روند دوری کند.